السحر عمل فيكوا إيه؟ حكايات البنات عن "الأعمال" بين الخوف والغموض والاستنكار

الجن - تعبيرية
الجن - تعبيرية
كتبت شيماء سمير

السحر عمل فيكوا إيه؟ سؤال انتشر بين فتيات مواقع التواصل الاجتماعي، وبدأت كل منهن في مشاركة تجاربهن مع السحر والمس من وجهة نظرهن، وروت كل منهن قصتها، وشاركت الكثيرات قصصهن على موقع فيس بوك مع الجن، وانقسهم الآراء بين مؤيد ومعارض، وإليكم أبرز القصص.

تحدثت "صافي" عن تعرضها للسحر قائلة: "قعدني سنة ونص مش بتحرك من مكاني، وكان بيعدي عليا عيد ميلادي، وكانوا بيحتفلوا وأنا جنبهم في السرير ببصلهم بس مش بتحرك كده، بس متسيبوش نفسكم للحاجات دي عشان هتدمروا بمعني الكلمة، وصلوا وخلوا إيمانكم بربنا كبير، ويارب محدش يشوف اللى أنا شوفته أبدًا، وخليكوا متأكدين إن لو اجتمع الجن والإنس على أن يضروك بشيء لن يضروك إلا بشيء قد كتبه الله لك.

الجن
الجن

وكانت رواية "هاجر" مختلفة قليلًا، حيث روت أنه مس خالتها، وجعلها تعاني بشكل كبير، وقالت: "السحر بيخلي خالتو تعبانة دايما وبالأخص في الفترة اللي جوزها بيجي فيها من السعودية، ودايمًا خناقات وتقوم تلاقي جسمها مليان خرابيش، وقامت فى مرة وشها مدهون دم، وكانت ممكن ساعات تمشي بدون نقاب بهدوم البيت، ومتعرفش كانت فين، وكانت تلاقي الحاجات بتاعتها تختفي او متكسرة، وربنا يشفيها يارب."

وجاء رأي "ميار" مهاجمًا للمهتمات بهذا النوع من الأفكار قائلة: "هو أي حد يحصله حاجة في حياته يقول سحر وعمل؟؟! يعني ده مش قضاء من ربنا ومكتوب وانتي مش بتعملي أي سيئات وتستاهلي أي حاجة تحصلك مثلا؟! بجد ربنا يعينكم على تفكيركم."

"أول ما عرفت اتصدمت إن في حاجة في العصر اللي وصلناله ده اسمها سحر، في الأول اتأثرت جدًا إني كنت ضحية ليه، وبعد فترة وبعد قراية كتير في الدين فهمت إنه ابتلاء وزيه زي المرض، وعلاجه القرآن مفيش غيره، بس مع الوقت اكتشفت إنه نجاني حتى لو السحر ده ليه توابع فكفاية إن دي إرادة ربنا اللي مبيعملش غير الخير."

الجن1
الجن

وواجهت "يمنى" مشاكل لم تعلم وقتها إذا كان السحر أو المس هو السبب فيها أم لا، وعنها قالت: "أنا مش عارفة دا كان سحر ولا مس جسدي، وكان فيه وقت دايمًا لازم أنام فيه بليل وبحلم بأحلام وحشة لازم تنتهي بموتي موتة صعبة، وفي الآخر شخص واحد هو اللي بيموتني وكان راجل كنت بحبه، وكنت بشوف ناس ميتة أدامي بجد وجسمي يشنج وأقعد أقولهم هموت الحقوني."

وأخيرًا وقفت "منة" في صف المستنكرات من الفكرة، وقالت إن الأمر بالنسبة لها غريب، وأنها مقتنعة طوال الوقت إن الله سبحانه وتعالى هو الحامي والحافظ، وأن قراءة القرآن والقرب من ربنا يحمي من أي ضرر في الدنيا، لذا فإن القرب من ربنا هو الحل لكل المشاكل المتعلقة بالجن والسحر وغيرهما.

Google News تابع آخر أخبار اليوم السابع على Google News

Trending Plus

اليوم السابع Trending

الأكثر قراءة

رئيس الوزراء يشهد توقيع عقد مشروع شركة المانع القابضة القطرية بالسخنة

جنايات المنصورة تحيل أوراق عربي الجنسية للمفتي لقتله صديقه وقطع جزء من جسده

تقارير إخبارية تكشف اسم متورط في حادث إطلاق النار بسيدنى.. من هو؟

ضبط المتهمين بإشعال النيران فى شخص أمام زوجته وإصابته بحروق خطيرة.. صور

الطقس غدا.. انخفاض بالحرارة وأمطار وشبورة والصغري بالقاهرة 13 درجة


وزير الداخلية يعتمد نتيجة قبول دفعة جديدة بأكاديمية الشرطة للعام 2025/2026.. قبول 2757 طالبا بعد اختبارات دقيقة بأحدث التقنيات.. 48 ألف متقدم والنتيجة تعتمد على الشفافية.. اختيار عناصر نسائية وخريجى الحقوق

نتيجة كلية الشرطة 2026 كاملة لجميع التخصصات.. بالأرقام

تقارير: غياب مرموش ضربة قوية للسيتي ومصر ثاني المرشحين لحصد أمم أفريقيا

بدء إبلاغ المقبولين بكلية الشرطة بنتائج القبول للعام الدراسى الجديد

مستشار الرئيس للصحة يوصى بالبقاء بالمنزل عند الشعور بأعراض الأنفلونزا "A"H1N1


وزير الداخلية يعتمد نتيجة قبول دفعة جديدة بأكاديمية الشرطة

تفاصيل عرض المليون دولار من برشلونة لضم حمزة عبد الكريم وموقف الأهلي

اعرف الرابط الرسمى للاستعلام عن نتائج اختبارات كلية الشرطة

صور الأقمار الصناعية.. تدفق للسحب مصحوبة بأمطار متفاوتة الشدة على هذه المناطق

دموع وتصفيق وأرقام قياسية فى ليلة عودة محمد صلاح التاريخية.. فيديو وصور

اعرف كيفية الحصول على نتيجة كلية الشرطة لعام 2025/2026

التنمية المحلية: تخفيض رسوم ترخيص المحال العامة لمدة 6 أشهر بنسبة تصل لـ50%

100 مليون جنيه إسترليني تهدد بقاء محمد صلاح في ليفربول

إخطار المقبولين بكلية الشرطة للعام الدراسي الجديد هاتفيًا وبرسائل نصية

أكاديمية الشرطة تعلن نتيجة الطلاب المتقدمين لها اليوم

لا يفوتك


المزيد من Trending Plus
Youm7 Applcation Icons
اليوم السابع اليوم السابع اليوم السابع اليوم السابع اليوم السابع اليوم السابع هواوى